Warszawska Opera Kameralna z dumą prezentuje nowy album Leszka Możdżera i Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej zatytułowany Composites. Album „Composites” ukaże się na płycie CD i błękitnym albumie winylowym oraz dostępny będzie w digitalu już 13 października.
Artysta od lat poszukuje nowych jakości brzmieniowych swojego instrumentu. Świat muzyki dawnej to jedna z jego ostatnich pasji – pisze dziennikarz Polskiego Radia Jacek Hawryluk o Możdżerze. A wynikiem tych poszukiwań jest niezwykły album, który już wkrótce trafi do rąk fanów artysty.
Album Composites to sześć utworów, z których cztery (zatytułowane Compositum I,II,III,IV) nie są kompozycjami, tylko kompozytami będącymi mistrzowskim połączeniem kompozycji i improwizacji. Partie fortepianu zostały przez Leszka Możdżera wyimprowizowane a do tych improwizacji artysta dopisał partyturę dla orkiestry. Dwa pozostałe utwory, Ballad For Lars, zadedykowany szwedzkiemu kontrabasiście Larsowi Danielssonowi oraz liryczny Natalladia Możdżer skomponował klasycznie.
Najnowsze dzieło Możdżera powstało na fortepianie Fazioli w obniżonym do 432 Hz stroju. Prawie dwa lata zajęło artyście dojście do optymalnego naprężenia strun. Pozwoliło to na spotkanie z niższym strojem Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej.
Muzycy grając na instrumentach dawnych wchodzą do pewnego rodzaju niszy. Definiują się jako muzycy alternatywni w stosunku do masowo odbieranej symfoniki – mówi Leszek Możdżer.
Album „Composites” ukaże się na płycie CD i błękitnym albumie winylowym oraz dostępny będzie w digitalu.
Ukazanie się tak niezwykłego album nie byłoby możliwe bez ogromnego zaangażowania ze strony dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej, śpiewaczki operowej i pomysłodawczyni serii płytowej Jazz z MACV – Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd.
Połączenie jazzu z muzyką klasyczną jest dla Alicji Węgorzewskiej naturalne. Jak powiedziała w jednym z wywiadów: Ten mariaż istniał od zawsze. Kiedy słuchamy muzyki Bacha, nie wiemy, czy grał ją dokładnie tak, jak sugeruje zapis nutowy. Może improwizował? Ówcześni muzycy robili to przecież na co dzień. Bach mógł więc w nutach zapisać tylko część – jazzowej de facto – improwizacji. Mozart często przekomponowywał i przenosił zaaranżowane przez siebie motywy z jednego utworu do drugiego. Mówi się, że także Chopin był kompozytorem jazzowym, bo jego improwizacje i wyobraźnia muzyczna sięgały niezwykle daleko.
Premiera wydawnictwa odbędzie się niespełna miesiąc przed trasą koncertową, która rozpocznie się 4 listopada w Łodzi i poprzez Warszawę, Poznań, Katowice, Wrocław i Bielsko-Białą zakończy się 30 listopada w Krakowie.
Tracklista:
1. Compositum I (6:43)
2. Compositum II (6:03)
3. Ballad For Lars (8:56)
4. Compositum III (4:02)
5. Compositum IV (10:42)
6. Natalladia (7:22)
Źródło informacji: Warszawska Opera Kameralna