Jak co roku druga połowa sierpnia w Warszawie jest wielkim świętem muzyki klasycznej. Na organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina festiwal przyjeżdżają najwybitniejsi wirtuozi i słynne orkiestry. Warto wybrać się na choć niektóre z 34 zaplanowanych koncertów.
14 sierpnia, „Widmami” Stanisława Moniuszki, rozpoczyna się 18. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Prezentacja kantaty, będącej muzyczną wersją II części „Dziadów”, jest symbolicznym wyborem programowym w Roku Romantyzmu Polskiego. „Widma”, niekwestionowane arcydzieło muzyczne i jeden z ikonicznych tekstów polskiej literatury, a zarazem jeden z najbardziej charakterystycznych polskich tekstów romantycznych, należą do bezcennych skarbów polskiego dziedzictwa kulturowego. Na Festiwalu dzieło to zabrzmi, razem z kantatą „Nijoła”, pod batutą Fabio Biondiego – znakomitego włoskiego dyrygenta, zafascynowanego twórczością Moniuszki. Jako kolejne, po entuzjastycznie przyjmowanych operach „Halka”, „Flis”, „Hrabina” i „Verbum nobile”, wykona on tym razem „Widma” i „Nijołę” z solistami, Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej i orkiestrą Europa Galante.
Moniuszki w programach festiwalu będzie znacznie więcej – zaplanowane są trzy koncerty z jego pieśniami: Olgi Pasiecznik z Ewą Pobłocką, Mariusza Godlewskiego z Radosławem Kurkiem i Dorothee Mields z Tobiasem Kochem; po dzieło Moniuszki sięgnie też m.in. Royal Philharmonic Orchestra.
Oś programowa Festiwalu, tradycyjnie już, oparta jest na muzyce Chopina, którego twórczość najsilniej wpisuje się w fenomen polskiego romantyzmu. Jego utwory wykonają wybitni pianiści, na instrumentach współczesnych i historycznych. Usłyszymy nie tylko laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego, ale również m.in. Jana Lisieckiego, Kate Liu. Tryumfator ostatniego Konkursu Bruce Liu wystąpi trzykrotnie i wykona m.in. „Wariacje na temat >>La ci darem la mano<<”, konkursowe olśnienie, zarówno w wersji solowej, jak i z Orkiestrą XVIII wieku, po raz pierwszy, na fortepianie historycznym, a z Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Vasilego Petrenki zagra „Koncert f-moll”, a więc nie ten, który wykonywał w finale konkursowych zmagań.
Po raz pierwszy na Festiwalu zagra Alim Beisembayev, tryumfator ubiegłorocznego Konkursu Pianistycznego w Leeds oraz fenomenalny Lukáš Vondráček, który wykona „Koncert fortepianowy op. 33” Dvořaka z Collegium 1704.
Punktami kulminacyjnym Festiwalu będą też z całą pewnością koncerty Marii João Pires z Orkiestrą Kameralną z Bazylei pod dyrekcją Trevora Pinnocka i European Union Youth Orchestra pod batutą Gianandrei Nosedy z Francesco Piemontesim, a także występy kwartetu Belcea z Orkiestrą Filharmonii Narodowej (razem i osobno) i Apollon Musagète Quartett…
Magiczny świat autentycznego brzmienia i interpretacji muzycznej „historycznie poinformowanej” przybliżą nam w tym roku pianiści: Kristian Bezuidenhout, Tobias Koch, Dmitry Ablogin, Tomasz Ritter, Aleksandra Świgut, klarneciści od dawna związani z Festiwalem: Lorenzo Coppola i Eric Hoeprich, a także skrzypaczki: Alena Baeva i Chouchane Siranossian. Zagrają cieszące się międzynarodową renomą orkiestry: nasz czołowy zespół tego rodzaju – {oh!} Orkiestra, Europa Galante, Collegium 1704 i – w bardzo specjalnym ujęciu – Orkiestra XVIII wieku, towarzysząca Festiwalowi od jego pierwszej edycji. Usłyszymy m.in. po raz pierwszy w oryginalnym brzmieniu „Koncert fis-moll” Henryka Wieniawskiego oraz „V Koncert fortepianowy Es-dur” Beethovena, w którym Jan Lisiecki po raz pierwszy zasiądzie do fortepianu historycznego.
Bardzo istotnym akcentem Festiwalu jest niezmiennie muzyka polska – także ta mniej znana, a niezwykle wartościowa. W tym roku to przede wszystkim dzieła polskiego romantyzmu: „Miserere” Józefa Władysława Krogulskiego (Collegium 1704), „Koncert klarnetowy” Karola Kurpińskiego (inaczej rekonstruowany niż w roku ubiegłym, tym razem w interpretacji Erica Hoepricha i Orkiestry XVIII wieku), „Koncert skrzypcowy” Augusta Fryderyka Duranowskiego, „Duo na klarnet i fortepian” Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Warte specjalnego podkreślenia jest również zaplanowane wykonanie należącego do najważniejszych dzieł polskiej literatury muzycznej „Koncertu fortepianowego” Andrzeja Panufnika – w interpretacji Alexandra Gadjieva z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki.
W ramach tegorocznego Festiwalu zaplanowanych jest 34 koncertów w najważniejszych salach Warszawy. Część z nich będzie dostępna w streamingu i transmisjach na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Organizator Festiwalu: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Dyrektor Artystyczny: Stanisław Leszczyński
Program Festiwalu dostępny jest na https://festiwal.nifc.pl/pl/2022/kalendarium/
Źródło informacji: NIFC